суботу, 14 вересня 2013 р.

Як записати свідчення очевидців історичних подій?

      Усна історія (або свідчення) – це особисті історії життя людей, розказані ними самими. Інтерв'ю є методом дослідження в багатьох областях людського знання, зокрема, в історичній науці. Усна історія заснована на інтерв'ю. Це один з найважливіших методів роботи істориків починаючи з Геродота і Фукідіда, який використовується й сьогодні.
      Усна історія як збір свідчень очевидців є основою для подальших висновків. Народна пам'ять може говорити не тільки про події, які відбулися в минулому, але й зберігає особисте ставлення до них, пояснення соціальних взаємовідносин і цінностей свого часу. Усна історія це прекрасна можливість відкрити стосунки, позиції й мотивації людської поведінки.
      Не лише визнані та відомі люди мають про що розповісти. Історії життя це місточок між поколіннями, культурами, мовами і країнами, а також можливість показати важливість та унікальність кожної людини, зрозуміти й розділити цінності попередніх поколінь, в тому числі наших батьків, членів сім'ї, бабусі й дідуся, сусідів, всіх, хто живе поблизу. Ще однією перевагою є те, що свідчення є унікальними джерелами з історії повсякденного життя, вони зберігають соціальну атмосферу, мікроісторію. Дають можливість впівставити офіційну історію та її проломлення в життях звичайних людей та їх поглядах.
Обмеження методу усної історії:
- Він може бути застосований тільки до подій, які доступні в пам'яті одного-двох поколінь, не більше;
- Вибіркова увага респондентів на подіях;
- Дає занадто багато особистісної картини минулого;
- Свідчення може підпадати під вплив пануючої ідеології та політичної ситуації й поглядів на оцінку подій або періоду в цілому;
- Вплив стереотипів респондентів на їхні розповіді.
- Важко професійно співставити свідчення з іншими типами джерел.
      Вибір типу і змісту опитування в центрі уваги дослідника. Добре структуровані інтерв'ю здатні пробудити спогади. У рамках підготовки до збору інтерв'ю особливо важливо визначити, яку інформацію ми хочемо отримати. Залежно від теми, ви можете взяти інтерв'ю структуровані, біографічні чи інші. Інтерв'юер повинен завжди брати до уваги можливі хворобливі або нейтральні аспекти теми, розуміти потребу співчуття, вміння слухати, а також мати необхідне обладнання для запису.
      Що дуже важливо для потенційних респондентів:
• бажання виступити відкрито й говорити під запис;
• бажання згадати минуле;
• спостережливість і хороша пам'ять на деталі;
• здатність думаючи про власний досвід життя, співвіднести його з минулим суспільства й усієї країни;
• толерантність (тобто відсутність фанатичного відстоювання своїх поглядів та ігнорування інших позицій).
      Поради інтерв'юеру
      Найпростіший спосіб знайти респондентів – попросити допомоги у друзів та родичів. Запитайте людей, які зберігають сімейні архіви, які цікавляться історією свого краю або раніше працювали у місцевих газетах.
      Завжди починайте з попереднього інтерв'ю. Найкраще попереднє інтерв'ю проводити за день або два до фактичного інтерв'ю.
• Попереднє інтерв'ю дасть вам можливість познайомитися з людиною, ви будете говорити й на тему майбутнього інтерв’ю.
• Воно також надає вам і вашому співрозмовнику можливість почуватися більш комфортно, спілкуючись один з одним.
• Попереднє опитування також може заощадити час, ви виявите коло цікавих питань, які підлягають розгляду в актуальному інтерв'ю.                  
      Поважайте людину, в якої ви берете інтерв'ю. Це нормально, якщо вона не хоче відповідати на всі питання в попередньому інтерв'ю. Не тисніть на неї. Ключ до успішного інтерв'ю – створення довірчої й дружньої атмосфери на початку розмови й під час запису. Стосунки між респондентом й інтерв'юером створюється при першому контакті. Під час інтерв'ю, ви повинні знаходити баланс між дружнім та офіційним стилем спілкування, відчувати і проявляти повагу й доброзичливе ставлення до людини та її життєвої історії.
      Складіть список запитань заздалегідь і покажіть їх людини, в якої ви берете інтерв'ю, перш ніж почати запис. Це дає їй час подумати над своїми відповідями і задавати вам запитання, перш ніж почати.
      Завжди майте при собі записник. При проведенні інтерв'ю, особливо про спогади з минулого, у вашого співрозмовника буде багато можливостей, щоб його/її розум блукав. Ви не хочете зупинити ці спогади, але й не бажаєте загубити тему інтерв'ю. Хороші нотатки дозволяють повернутися назад і поставити уточнюючі питання, які скерують інтерв'ю в потрібне річище. Примітки також допоможуть вам згадати, які додаткові питання могли б бути.
      Після домовленості про розмову, інтерв'юер повинен принести на зустріч і заповнити паспорт інтерв’ю. Особлива увага повинна бути приділена згоді респондента розкривати зміст інтерв'ю. Потрібна також згода на використання документів, фотографій, щоб додати цю інформацію до змісту інтерв'ю.
      Встановіть терміни. Якщо ви матимете певну точку, коли інтерв'ю закінчиться, це допоможе вам бути зосередженим на темі й перебігові інтерв'ю. При опитуванні літніх людей, довге інтерв'ю може бути стомлевим. Ліміт часу також допоможе в цьому випадку.
      Як працювати з фотографіями? Фотографії, ймовірно, є найбільш привабливими джерелами на уроках історії. З початку 19 століття, фотографії дали нам величезну кількість надійних візуальних джерел з багатьох аспектів історії, в тому числі соціального життя, війни, персоналій, технічних винаходів, політичних подій.
      У одного боку, фотографії в якості історичних джерел запропонувані студентам, є більш привабливою інформаціїю, ніж текст, просто тому, що вони набагато доступніші, ніж довгі й складні письмові джерела.
      З іншого боку, без гідного аналізу навіть найцікавіша фотографія залишається «мертвою» для історичних досліджень. Іншими словами, перед нами постає завдання, щоб фотографія змогла розповісти нам історію.
      Ось алгоритм для дослідження фотографій:
• Опишіть, що ви бачите на фото. Будь ласка, приділіть достатньо часу для опису, тому що навіть найдрібніші деталі можуть мати велике значення.
• Які об'єкти є на фотографії? Які з них, на вашу думку, автор хотів підкреслити? Чому?
• Що роблять люди, зображені на фото?
• Будь ласка, зверніть особливу увагу на те, чи люди, представлені на фото позують спеціально. Подумайте, чому саме в цей момент й у цьому місці з'явилася людина з камерою.
• Чи є на фото інформація, така як плакати, оголошення, надписи? Який зв'язок цих текстів та іншої частини зображення?
• Якщо ви не знаєте точну дату фотографії, спробуйте всі можливості, щоб визначити імовірний час, коли вона була зроблена.
• Завжди беріть до уваги те, як фото пов'язане з іншими джерелами інформації (тексти, статистика, фільми) і спробуйте створити повне уявлення.
• Якщо різні джерела суперечать один одному, спробуйте зрозуміти, чому. Яку нову інформацію ви можете отримати від протиставлення різних джерел? Яке з них є найбільш надійним для вас і чому?
• Яку максимумальну кількість інформації ви можете отримати при спогляданні  фото? На які запитання фото не може дати вам відповідь? Якої інформації не вистачає?

Немає коментарів:

Дописати коментар